مواد شیمیایی آزمایشگاهی

مواد شیمیایی آزمایشگاهی

مواد شیمیایی آزمایشگاهی :

ماده به هر چیزی که حجمی را اشغال کند و جرم داشته باشد ، اطلاق می شود . مواد شیمیایی نیز موادی هستند که معمولاً از طریق سنتز شیمیایی تهیه شود و یا اینکه منشأ طبیعی داشته باشد و مواد اولیه ی تهیه ی سایر مواد شیمیایی به حساب آید .

مواد شیمیایی به طور عمده به دو گروه مواد معدنی و مواد آلی تقسیم بندی می شوند . هریک از این دو گروه در دو مبحث شیمی معدنی و شیمی آلی بررسی می شوند . در این مطالعه ، خواص فیزیکی و شیمیایی مواد آلی و معدنی ، منابع ، طریقه ی سنتز و واکنش ها و ... مورد بررسی قرار می گیرند .

در تقسیم بندی دیگر مواد شیمیایی را بر حسب درجه خلوص ، پایداری و کاربرد آنها به صورت جامد و محلول ، به سه دسته تقسیم می شوند :

الف) مواد معمول (جامد یا محلول غلیظ) : موادی که خالص نبوده و چندان پایدار نیستند ، یعنی در اثر مرور زمان ، نور ، حرارت ، هوا و ... دچار تجزیه ، تبخیر ، تصعید و ... شده و از درصد خلوص آنها کاسته می شود . در آزمایشگاه ها از محلول های رقیق این مواد برای فراگیری اصول شیمی تجزیه به عنوان آنالیت استفاده می شود . زیرا که بیشتر این مواد با رقیق شدن بر پایداریشان افزوده می شود .

ب) مواد تیتریزول : این مواد در داخل آمپول های شیشه ای و پلاستیکی با پایداری محدود قرار دارند و با غلظت مشخص شده بعد از رقیق ساختن (معمولاً تا یک لیتر) ، محلولی با تیتر معین و فیکس شده بدست می دهند . از این مواد نیز به عنوان  * تیترانت  استفاده می شود

ج) مواد استاندارد : این مواد کاملاً پایدار و به صورت جامد یا محلول و به عنوان تیترانت در تیتریمتری مورد استفاده قرار می گیرند و در مواردی به عنوان تیترانت بر مواد تیتریزول ترجیح داده می شوند .

مشخصات مواد آزمایشگاهی :

مواد شیمیایی که در آزمایشگاه استفاده می شوند دارای یک برچسب بروی ظرف خود می باشند . این برچسب حاوی اطلاعاتی در باره ی ماده ی شیمیایی مورد نظر می باشد . چنین اطلاعاتی از این برچسب بدست می آیند :

1-    نام ماده ی شیمیایی در زبان های مطرح در دنیا

2-    نماد شیمیایی ماده (فرمول شیمیایی)

3-    مشخصات ماده از قبیل ، جرم مولکولی ، درصد خلوص ، چگالی ، نقاط ذوب و جوش و ... .

4-    خطرات و مسائل ایمنی مرتبط با ماده ی مورد نظر .

5-    مسائل محیط زیست ، نگهداری و ... .

6-     برگه ی دیگری که حاوی اطلاعاتی در مورد ماده ی شیمیایی مورد نظر می باشد ، MSDSمی باشد که مخفف عبارت Material Safety Data Sheetاست و برگه یاطلاعات ایمنی مواد شیمیایی می باشد .

مواد شیمیایی مرک آلمان:

شرکت مرک آلمان شرکت پیشرو در علم و فن آوری مواد بهداشتی،دارویی و درمانی می باشد.شرکت مرک سودآورترین شرکت در زمینه ی دارویی شناخته شده است.

شرکت مرک در سال 1668 توسط فردریش یعقوب در آلمان تاسیس شده است و یکی از قدیمی ترین و بزرگترین شرکت های دارویی و شیمیایی جهان می باشد.

تعداد کارکنان شرکت مرک در جهان 50000نفر برآورد شده اشت که در 70کشور جهان مشغول به کار می باشد

شرکت مرک در کشور آلمان تاسیس شد و در 70 کشور فعالیت خود را ادامه داده اشت.

شرکت مرک اولین تولیدات خود را در زمینه ی مواد مخدر انجام داده و بعد از چند سال توقف کار خود را در زمینه ی مواد شیمیایی ادامه داد.

چگونگی یافتن کد مواد شیمیایی مرک:

کد محصولات مرک آلمان یک عدد 6 رقمی می باشد که بیانگر خلوص ماده و گرید و مشخصات کالا می باشد.

 

نظرات بازدیدکنندگان