کاربرد دستگاه اتوکلاو آزمایشگاهی

کاربرد دستگاه اتوکلاو آزمایشگاهی

اتوکلاو آزمایشگاهی چیست ؟

اتوکلاو ها یک روش فیزیکی برای ضدعفونی کردن و عقیم سازی را ارائه می دهند. آنها با ترکیبی از بخار، فشار و زمان کار می کنند. اتوکلاو ها به منظور کشتن میکروارگانیسم ها و اسپور در دمای و فشار بالا عمل می کنند. 

آنها برای تخریب زباله های زیستی خاص و استریل کردن رسانه ها، ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند. زباله های مجاز پزشکی که ممکن است حاوی باکتری ها، ویروس ها و سایر مواد بیولوژیکی باشند، توصیه می شود که قبل از دفع، با اتوکلاو شدن غیر فعال شوند

ایمنی اتوکلاو

اتوکلاو ها یک روش فیزیکی برای ضدعفونی کردن و عقیم سازی را ارائه می دهند. آنها با ترکیبی از بخار، فشار و زمان کار می کنند. اتوکلاو ها به منظور کشتن میکروارگانیسم ها و اسپور در دمای و فشار بالا عمل می کنند.

هدف

Sterilization اشاره به کشتن کامل تمام موجودات زنده، از جمله اسپور است.

تکنیک های استریلیزاسیون معمول شامل استفاده از حرارت مرطوب، حرارت خشک، مواد شیمیایی و اشعه است. نوع مواد، ظرف و مقدار اقلام استریلیزه تعیین می کند که کدام روش استفاده شود.

به رغم ایمنی ساخته شده، یک اتوکلاو امکان آسیب جدی به پرسنل را از سطوح داغ و از انتشار بخار ارائه می دهد. بنابراین مهم است که پرسنل آزمایشگاهی، عملکردهای مناسب، محدودیت ها و حفاظت ها را برای استریلیزاسیون با اتوکلاوین درک کنند.

خطرات مرتبط

اتوکلاو ها با استفاده از بخار با فشار بالا و درجه حرارت بالا دستگاه ضدعفونی کننده هستند. خطرات امنیتی بالقوه برای اپراتورها عبارتند از:

  • سوختن گرما - از مواد گرم و دیوارهای اتاق اتوکلاو و درب
  • سوخت بخار - از بخار باقی مانده از اتوکلاو و مواد پس از اتمام چرخه خارج می شود
  • مایعات داغ مایع از مایعات جوش و انفجار در اتوکلاو.

اتوکلاو چیست؟

اتوکلاو یا بخار ضدعفونی کننده یک محفظه فشار عایق است که در آن بخار اشباع شده برای بالا بردن درجه حرارت استفاده می شود. اتوکلاو ها در آزمایشگاه های تحقیقاتی، تشخیصی و میکروبیولوژی، مراکز بهداشتی و دیگر مکان هایی هستند که نیاز به ضدعفونی سطح بالا دارند.

 

چگونه اتوکلاو کار می کند؟

اتوکلاو با استفاده از بخار تحت فشار برای تخریب زباله های عفونی استفاده می کند. اتوکلاو آزمایشگاهی به طور معمول در دمای 250 درجه فارنهایت (121 درجه سانتیگراد)، فشار 15 پوند در هر اینچ مربع (psi) و حداقل زمان چرخه 60 دقیقه عمل می کند. اثربخشی یک اتوکلاو بستگی به زمان، دما و تماس مستقیم بخار با عوامل عفونی دارد. بنابراین، توصیه می کنیم که کیسه ها برای نفوذ بخار بهتر در طی اتوکلاو باز شوند. سایر عواملی که بر راندمان درمان اثر می گذارند عبارتند از: سرنوشت ضایعات، وضعیت فیزیکی، اندازه و محتوای آلی.

 

چگونه از اتوکلاو استفاده کنم؟

اتوکلاو ها در بسیاری از سبک های مختلف در آمده اند. بنابراین، هنگام استفاده از اتوکلاو، همیشه دستورالعمل سازنده را دنبال کنید.

 

چه اتوکلاو می تواند باشد؟

در ماساچوست همه مواد تحقیقاتی بیولوژیکی، غیر عفونی و عفونی باید قبل از دفع مواد زائد جامد (MSW) بایستی توسط اتوکلاو یا شیمیایی غیر فعال شوند. ماساچوست در حال حاضر تیزهای پزشکی (سوزن، سرنگ و غیره) و بررسی لاشه های حیوانی را از ورود به جریان MSW ممنوع می کند. این موارد باید توسط پیمانکار خارجی براساس مشخصات آنها حذف شود. برای قانون ضایعات جامد شهری مراجعه کنید:

مواد زائد بیولوژیکی زیر ممکن است به صورت اتوکلاو و به عنوان MSW دفع شوند:

فرهنگ و ذخایر زباله های بیولوژیکی غیر عفونی و عفونی؛

دفع خون انسان و محصولات خون انسان؛

خطوط سلولی انسان، حیوانات و گیاهان؛

زباله های زیست محیطی و مواد دور انداخته شده با مواد منفجره از انسان یا حیوانات؛

آماده سازی ساخته شده از موجودات زنده تغییر یافته ژنتیکی و محصولات آنها.

چه چیزی نمی تواند اتوکلاو باشد؟

انواع زباله هایی که نباید اتوکلاو شوند باید داروهای سرطانی، مواد شیمیایی سمی، رادیوایزوتوپ ها، مواد شیمیایی فرار یا هر ماده مضر دیگر باشد که می تواند تبخیر شود و با گرما منتشر شود. به طور کلی اتوکلاو مواد قابل اشتعال، واکنشی، خورنده، سمی یا رادیواکتیو اتوکلاو نیست.

 

تعمیر و نگهداری اتوکلاو و رکورد نگهداری

اتوکلاو ها باید برای اطمینان از ضدعفونی مؤثر با تست اسپور ماهانه و برای سالیانه توسط حرفه ای مورد بررسی قرار گیرند. سیاههها اتوکلاو مورد نیاز توسط وزارت بهداشت عمومی ماساچوست و از بهداشت و ایمنی محیطی در دسترس هستند.

 

چگونه باید ضایعات را جمع آوری و دفع کنم؟

زباله های مایع عفونی ممکن است اتوکلاو شوند و سپس از طریق سیستم تخلیه آزمایشگاهی دفع شوند. (آگار ذوب شده را به یک سینک بریزید و آن را به عنوان یک ماده جامد خنک کنید و آن را دفع کنید.

  • صدمات دست و بازو هنگام بستن درب اتوکلاو.
  • آسیب جسمی در صورت انفجار وجود دارد

اتوکلاو ها در آزمایشگاه ها برای استریلی کردن تجهیزات، ابزار و زباله های عفونی استفاده می شود. همه اپراتورها باید قبل از استفاده از تجهیزات، آموزش ایمنی عملیات اتوکلاو را آموزش دهند. کاربران باید از مدل خاص اتوکلاوی که از آنها استفاده می کنند خواندن و درک کتابچه راهنمای صاحب را داشته باشند

نظرات بازدیدکنندگان